Kotisivujen tekeminen saa monelle tuskan hien valumaan pitkin selkää. Mutta siihen ei ole kuitenkaan syytä, sillä kotisivut on helpompaa tehdä ihan itse kuin äkkiseltään luulisi. Nettisivut kun kuitenkin ovat monelle yritykselle tärkeä tulonlähde, joten kannattaa panostaa niihin niin ajallisesti kuin rahallisestikin.
Ensin pitää miettiä, miksi ylipäätään on luomassa kotisivuja, mikä on niiden tavoite. Millaista sisältöä haluaa sivustolleen tuottaa, millainen rakenne sivustolla pitäisi olla, millaisia kuvia sinne haluaa jne. Kun asiat on ensin suunniteltu hyvin, itse toteutusvaihekin on helpompi.
WordPress vai kotisivukone?
Kun olet perustamassa kotisivuja, sinulla on oikeastaan kaksi vaihtoehtoa, voit tehdä sivut WordPressin avulla tai sitten jonkin kotisivukoneen kuten Wix avulla. WordPress on maailman suosituin verkkosivujen julkaisualusta. Sitä käyttävät niin bloggaajat kuin kansainväliset verkkokaupatkin. Kotisivujen tekeminen itse ei ole siis mikään mission impossible, vaan ihan mahdollinen juttu.
WordPress mahdollistaa parempien sivustojen tekemisen kuin kotisivukoneet. Tämä ei kuitenkaan automaattisesti tarkoita, että kaikki WordPress kotisivut ovat parempia kuin muut.
WordPress on hyvä vaihtoehto bloggaajille ja erilaisille asiantuntijoille kun taas kotisivukoneella tehdyt sivustot sopivat pienyrityksille, joille riittää yksinkertaiset ja edulliset sivut.
Mitä tarvitaan WordPress-sivuston tekemiseen?
Kotisivujen tekeminen lähtee käyntiin sillä, että käytännössä sinun tulee keksiä hyvä verkkotunnus eli domain sivullesi ja sitten ostaa se joltain palveluntarjoajalta. Lisäksi tarvitset myös webhotellin. Kun sinulla on nämä kaksi asiaa, olet jo hyvässä vauhdissa.
Webhotelli sisältää kaiken mitä nettisivujen tekemiseen vaaditaan. Oikeastaan WordPressin asennus webhotelliin sujuu yhdellä klikkauksella. Kannattaa ostaa webhotelli sekä domain samaan aikaan, niin ne yhdistyvät automaattisesti toisiinsa. Muuten sinun pitää tehdä se manuaalisesti. Esimerkiksi Elementor on apuohjelma WordPressin sivunrakentamiseen.
Mitä pitää ottaa huomioon kotisivuja tehdessä?
Kotisivut tehdään ensisijaisesti asiakasta varten, ei itseä. Mitä haluat kertoa asiakkaalle, joka tulee ensimmäistä kertaa sivuillesi eikä tunne tuotettasi tai palveluasi. Asiakkaan tulee heti nähdä mitä tarjoat ja kenelle. Suunnittele hänelle ostopolku ja ohjaa häntä sillä. Pelkät tekniset ominaisuudet eivät jaksa kiinnostaa eivätkä ne tarjoa ratkaisua asiakkaan ongelmaan. Esimerkiksi pelikasinot kertovat selkeästi, mikä on heidän sivustonsa tarkoitus.
Älä kikkaile liikaa visuaalisilla ominaisuuksilla vaan pidä sivusto selkeänä. Ei kannata leikitellä efekteillä, jotka vievät huomion pois itse aiheesta. Pidä myös fontit selkeinä ja simppeleinä. Ei kannata pökerryttää vierailijaa väreillä ja vilkkuvilla tekstilaatikoilla.
Huolehdi siitä, että sivustosi on selkeälukuinen ja tekstit eivät ole valtavan pitkiä rimssuja. Tällöin ihmisten mielenkiinto lopahtaa. Kirjoita mielummin lyhyitä kappaleita ja jätä myös tyhjää tilaa kappaleiden reunoille, sillä se lisää luettavuutta. Asiakasta varmasti hermostuttaa siellä ja täällä olevat pitkät selostukset.
Yhteystiedot kannattaa asettaa näkyvästi sivustolle, jotta asiakkaan ei tarvitse niitä lähteä hakemalla hakemaan sivustolta. Jos niitä ei löydy helposti, hän voi turhautua ja poistua sivustoltasi päätyen kilpailijan sivustolle. Selkeästi esillä olevat tiedot lisäävät yhteydenottomahdollisuutta ja antavat yrityksestäsi luotettavan kuvan.
Sivustosi on yrityksesi julkisivu, panosta siis hyvälaatuisiin kuviin. Esittele siis tuotettasi ja henkilökuntasi, näin luot luotettavan ja helposti lähestyttävän kuvan itsestäsi. Kannattaa mahdollisesti panostaa ammattikuvaajan palveluihin.
Ilman hakukoneoptimointia sivustosi on yhtä kuin näkymätön. Panosta siis tähän ja analysoi, mistä ja millä hakusanoilla sivustollesi saavutaan. Myös Googlen hakukonemainontaan on hyvä satsata.
Ethän anna asiakkaan kohdata ensimmäisenä virheilmoitusta tai että kuvien sijasta sivustolla ammottaa tyhjiä bokseja. Yhtä paha moka on, jos sivustosi ei ole puhelimen ruudulle sopivaksi skaalattu. Useimmat kun nykyään selaavat nettiä puhelimellaan. Jos näitä ongelmia ei ole poistettu, asiakkaasi poistuvat takaovesta ennen kuin ehdit sanoa kissaakaan.
Kerro asiakkaalle, mitä haluat hänen tekevän. Haluatko että hän pyytää tarjouksen? Kehota häntä tekemään niin. Haluatko että hän tilaa tuotteesi? Kehota häntä tekemään niin. Haluatko hänet postituslistallesi? Kehota häntä liittymään sille. Asiakas ei osaa lukea ajatuksiasi, kerro suoraan ja näkyvästi miten toivot hänen toimivan.
Kehu itseäsi ja tuotettasi/palveluasi avoimesti ja häpeilemättömästi. Kysy asiakkailtasi mielipiteitä ja käytä heidän referaattejaan vakuuttamaan vierailijat, että juuri sinun kanssasi kannattaa asioida. Tuo omaa persoonaasi esille rohkeasti. Pahinta on olla täysin neutraali, sellainen hajuton ja mauton. Et jää kenenkään mieleen sillä konstilla. Muista että et voi millään miellyttää kaikkia maailman ihmisiä.