Palvelut ja liiketoiminta siirtyvät yhä enenevissä määrin kohti digitaalisempaa muotoa ja sen johdosta myös ihmisten ostokäyttäytyminen on muuttunut. Sellaiset yritykset, parhaat kasinot ilman rekisteröitymistä, palvelut ja toimijat, jotka pystyvät ymmärtämään tämän kehityksen ja pysyvät siinä mukana, ovat huomattavasti vahvemmassa asemassa nykypäivän markkinoilla.
Markkinoinnissa keskeisimpänä tavoitteena on oppia asiakkaiden tarpeista ja toiveista jatkuvasti muuttuvassa tilanteessa. Näinpä ollen yrityksillä on oiva mahdollisuus hallita tätä kehitystä ja ymmärtää sitä, kun he päättävät hyödyntää digitaalista markkinointia.
Mitä digitaalinen markkinointi on?
Digitaalisessa markkinoinnissa on kyse digitaalisten kanavien hyödyntämisestä ja niiden avulla kohdeyleisön kanssa kommunikoimisesta. Digitaalinen markkinointi on siitä loistavaa, että pienelläkin budjetilla voidaan saada aikaan tehokkaita tuloksia. Lisäksi digimarkkinointi mahdollistaa kohderyhmän paremman ymmärtämisen.
Siinä on kyse digitaalisen olemassaolon kasvattamisesta ja hallitsemisesta, ja tämän avulla yritys pystyy myös saavuttamaan omat markkinoinnin tavoitteensa. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että yrityksellä pitää pystyä olemaan läsnä digitaalisessa maailmassa ja tarjottava kohderyhmälle juuri sitä, mitä he haluavat.
Yleisimpiä digimarkkinoinnin kanavia tänä päivänä ovat:
- Sosiaalinen media
- Nettisivut
- Sähköposti
- Hakukoneet
Miten digitaalisessa markkinoinnissa sitten voi päästä alkuun? Parhaiten pääsee siten, että aloittaa pienesti, testailee erilaisia keinoja ja kanavia, ja ottaa tästä oppia. Jos jokin toimii, niin se kannattaa kirjoittaa ylös ja sitä kannattaa jatkaa. Kasvata toimintaa. Hyödynnä uusia alustoja, kanavia ja mainostyyppejä.
Digitaaliseen markkinointiin ei ole olemassa vain yhtä ihmekaavaa, mutta on tiettyjä asioita, joita kannattaa hyödyntää. Ja tässä artikkelissa käydään niitä läpi!
1) Hakukonemarkkinointi – SEO & SEM
Hakukonemarkkinoinnilla voidaan vastata valmiiksi asiakkaan tarpeeseen ja se on hyvin puoleensavetävää, sillä kysyntä on jo valmiiksi olemassa. Ihminen etsii hakukoneesta jotain nimenomaan siksi, että hän tarvitsee jotain. Ja sitä hakua varten hän saa listan, joka vastaa haun vaihtoehtoja.
Hakukonemarkkinoinnilla on ehdottomasti järkevintä aloittaa, sillä olemassa olevasta kysynnästä voidaan saada liikennettä omalle sivustolle, ja sitä kautta myös konversiot saadaan toteutettua. Konversio tarkoittaa sivuston tavoitetta ja se voi olla esimerkiksi:
- Oppaan lataaminen
- Uutiskirjeen tilaaminen
- Euromääräinen myynti
- Tarjouspyynnön lähetys
Hakukonemarkkinointia on olemassa kahdenlaista: orgaanista ja maksullista. Maksullinen on hakukonemainontaa (SEM) ja orgaaninen on hakukoneoptimointia (SEO). Ne ajavat hieman eri asioita, mutta ne täydentävät toisiaan erinomaisesti.
SEO on hieman työläämpi työtuntien valossa ja siitä ei heti näy tuloksia, mutta sen vaikutus kestää huomattavasti pidempään. SEM sen sijaan on helpompaa ja sitä on vaivattomampi ylläpitää, mutta myös tulokset tulevat nopeasti näkyviin.
SEO eli hakukoneoptimointi
Hakukoneoptimoinnin avulla pyritään manipuloimaan orgaanisia eli luonnollisesti ilmestyviä hakutuloksia. SEO on hyvin monimutkaista ja se vaatii todella paljon työtä monitasoisuutensa vuoksi. Asiaa vaikeuttaa se, etteivät hakukoneet tahdo ymmärtää Suomea ja nykyään on olemassa myös algoritmeja.
SEO:n pääosa-alueita ovat:
- On-site SEO Käyttökokemus ja sivuston rakenne
- Tekninen SEO – Sivuston toimivuus teknisesti käyttäjän ja hakukoenen näkökulmasta
- Off-site SEO – Linkkien rakentaminen
- Sisältö SEO – Laadukasta sisältöä
2) Bannerimainonta eli display-mainonta
Toimialasta riippumatta tilanne alkaa olla se, että kohdeyleisöt alkavat löytyä verkosta. Verkkosisältöä kulutetaan todella paljon, mutta silti printistä ei olla osattu siirtää tehokkaasti mainontaa nettiin.
Displaylla voidaan tavoittaa tehokkaasti ja helposti pienikin kohderyhmä. Siinä voi käyttää useita erilaisia kohdennustapoja, kuten datojen hyödyntäminen.
Tähän mainontan liittyy olennaisesti myös videomainonta, jota on mahdollista tehdä hyvinkin laaja-alaisesti.
Suomessa käytetään eniten Google Ads:n bannerimainontaa, mutta myöskin Adform ja Google Marketing Platform ovat kovassa käytössä.Google Ads on ehdottomasti se, jolla kannattaa aloittaa. Se ei vaadi kovin paljoa materiaalia responsiiviseen mainokseen ja samalla mainos tavoittaa laajan ihmismäärän jättimäisen julkaisijaverkoston ansiosta.
3) Mainonta sosiaalisessa mediassa
Sosiaalisessa mediassa on todella paljon erilaisia ihmisiä, jotka jakautuvat hyvin monenlaisiin käyttäjäprofiileihin. Se, mitä kohderyhmää haluaa tavoitella, vaikuttaa hyvin paljon siihen, missä some-kanavassa olisi suotavaa olla läsnä. Markkinointi sosiaalisessa mediassa on haastavaa, mutta se voi tuoda paljon hyviä tuloksia. Se voi nostaa ihmisten tietoisuutta, mutta myös tuoda suoraa myyntiä.
Viihteellisimmillä alustoilla on syytä hyödyntää rosoisuutta ja elämänakuisuutta, kun taas esimerkiksi LinkedInissä isossa roolissa ovat asiantuntijuus ja merkityksellinen sisältö. Samanlaiset mainokset eivät siis toimi jokaisella alustalla.
Facebookissa kohdennusmahdollisuudet ovat todella hyvät, mutta se voi viedä todella paljon aikaa, ennen kuin asetukset on saatu mainosten kanssa siihen kuntoon, että oman kohdeyleisön oikeasti tavoittaa. Facebook ja Instagram molemmat voivat vaatia siis hyvin monta kokeilua ennen kuin mainokset oikeasti alkavat purra. Mutta kun ne purevat, on lopputulos kerrassaan loistava!