Yritysblogit ja blogitekstien kirjoittaminen

Blogin pitämisestä eli bloggaamisesta on tullut muoti-ilmiö. Vloggaaminen eli videotallenteiden muodossa asiansa kertominen, ilmiöiden tarkastelu tai tietyn tuotteen kehityksen seuraaminen, on Suomessa yhdistetty blogin pitämisen yhteyteen, vaikka ne todellisuudessa ovat eri asioita. Tämä antaa bloggarille vapaammat kädet, bloggari voi kirjoitaa ja kuvata tarkastelemiaan asioita.

Blogit keskittyvät yhden asian äärelle. Hääblogi, kirjablogi, käsityöblogi, lifestyleblogi, linkkiblogi, löydösblogi, mikroblogit, muotiblogi, ruokablogi, sarjakuvablogi, taideblogi, uutisblogi, valokuvablogi , videoblogi sekä yritysblogi kertovat jo nimensä mukaisesti mitä aihetta kirjoittaja eli bloggaaja käsittelee. Suomessakin on ilmestynyt pari blogikirjaa, jotka ovat kirjamuotoon toimitettuja blogisisältöjä. Lifestyleblogit ovat muokkautuneet televisiosarjoiksi, joissa itseään ja omaa elämäänsä kuvaavat henkilöt kertovat elämäntavastaan.

Blogin ehdottoman käytännöllisiä puolia ovat sekä kirjoittajan että lukijan aikaan ja paikkaan sitoutumattomuus. Kirjoittaja voi blogata, kun hänelle itselleen sopii, lukija lukea tekstiä itselleen sopi- vana ajankohtana ja itselleen sopivassa paikassa. Blogi on sähköisenä tuotteena puhelimelta tai tabletilta helposti luettava ja huomiota herättämätön, toisin kuin kirja tai lehti. Blogia voi lukea työ- matkalla junassa, bussissa, auton kyydissä tai kokouksen venyessä uuvuttavan pitkäksi, voi piristävä blogikirjoitus antaa henkireiän ulkomaailmaan ja saada lukijansa hyvälle tuulelle, tiedon lisäksi. Puhelimen selaaminen on Suomessa hyväksytty toimintatapa, jopa ruokaillessa. Ehkä puhelin- taan alati selaavat kansanedustajatkin ja yritysjohtajat löytävät tiensä mielenkiintoisen blogin äärelle, vaikka työaikana ei saisi tehdä muuta kuin keskittyä työntekoon. Toisaalta, kuka määrittää mikä on yleissivistävää, ammatillisuutta kehittävää tietoa ja ”kansan pariin menemistä”, mikä pelkästään oman mielenkiinnon kohteiden seuraamista.

Mainostajat

Sähköpostit

Kun blogi ei ole yrityksen sivulla, vaan omana sivustonaan, lisähyötynä ovat mainostajat. Kiinnos- tava blogi tuo mainostajia ”osingoille” ja näin yrityksen kiinnostavuus sekä tuottavuus kasvavat. Kun bloggaaja kirjoittaa omia asiallisia ajatuksiaan, blogin hyödyt ovat selkeät. Parhaimmillaan blogia lukevat ihmiset kiinnostuvat yrityksestä, joka ei aiemmin ollut heistä kovin kiinnostava ja yrityksestä kiinnostuneet löytävät blogin pitäjän kautta omia uskomuksiaan vahvistavia asioita tai tuovat täysin uusia näkökulmia tuttuun tuotteeseen tai yritykseen.

Silloin, kun yrityksen blogin pitäjä tarkastelee asioita ikään kuin ulkoa päin, hänen oivalluksensa ja havaintonsa kohdentuvat sekä yritykselle (yrityksen edustaja saa ideoita toiminnan kehittämiselle) sekä lukijalle (kilpailevan yrityksen edustaja tai niin sanottu yksityishenkilö voivat peilata asioita niin sanotun ulkopuolisen henkilön kautta).

Kun blogi on yrityksen sivulla, se tuo yrityksen sivuille kiinnostavan ulottuvuuden. Yritysblogi yrityksen sivuilla tai yrityksen tilatessa tietynlaisen blogin, se vaatii kirjoittajalta aikuisen aikuista otetta, silloinkin kun kirjoittaja ”heittäytyy” ja saa vapaat kädet. Lukija näet olettaa kirjoittajan olevan yri- tyksen palveluksessa ja olettaa bloggaajan kirjoittavan yrityskuvan mukaisesti asiallisesti ja selke- ästi, silti vapaasti ja rennosti, helposti lähestyttävästi. Yrityksen toimenkuva ja imago vaikuttavat myös bloggaajan kirjoitustyyliin ja asian lähestymistapaan.

Yritysblogin kirjoittajalla tulee olla ammattimainen ote työhönsä ja yrityksen tilatessa tietynlaisen blogin, kirjoittajan on toimittava tilaajan ehdoilla. Ellei kirjoittajalla ja yrityksellä ole suuria näke- myseroja asiasta, bloggaajan on helppo kirjoittaa. Jos blogin kirjoittaja on täysin eri mieltä siitä mitä hänen pitäisi kirjoittaa, vaatii ammattitaitoa saada puetuksi omat ajatukset uskottaviksi ja yrityksen toiveiden mukaisiksi. Luovuudesta ja lojaaliudesta on suuri hyöty. Yritysbloggaajan on oltava am- matillinen ja tarvittaessa kyettävä tarkastelemaan asioita pyydetystä näkökulmasta, kävelemättä omien arvojensa yli. Häneltä vaaditaan lojaaliutta yritystä kohtaan. On tärkeää muistaa, että mi- kään tässä maailmassa ei toimisi eikä mitään saataisi vietyä loppuun asti, mikäli eri osapuolet pi- täisivät jääräpäisesti kiinni omasta näkemyksestään ”ainoana oikeana”.

Saatat pitää myös näistä:

Sisällysluettelo