Jos pyörität verkkokauppaa, sinun tulisi olla tietoinen eri maksuvaihtoehdoista, joita voit tarjota asiakkaillesi. Perustettaessa uutta yritystä tulet huomaamaan, että on lukuisia maksuvaihtoehtoja, joista valita. Mutta mitkä niistä sopivat parhaiten juuri sinun yrityksellesi? Erilaisten maksutapojen tarjoaminen tekee asiakkaidesi ostoksista helpompia, ja se voi myös auttaa vähentämään keskeytettyjen tilausten määrää. Useiden eri maksuvaihtoehtojen tarjoaminen on hyvä tapa varmistaa, että verkkokauppasi palvelee mahdollisimman monenlaisia asiakkaita.
Suomalaiset asiakkaat suosivat turvallisia, luotettavia ja ennestään tuttuja maksuvaihtoehtoja. Pankkisiirrot ja korttimaksut ovat jo pitkään olleet yleisimmät maksutavat, mutta nykyään markkinoille on tullut myös useita tuoreempiakin vaihtoehtoja. Erityisesti MobilePayn kaltaiset mobiilimaksutavat ovat yleistyneet ja mobiilikaupan yleistyessä mobiilikäyttäjille räätälöityjen maksuvaihtoehtojen tarjoaminen on välttämätöntä menestyksen kannalta. Sähköisiä lompakoita käytetään myös aiempaa enemmän. Netticasinot ovat jo pitkään tarjonneet niitä talletusmenetelmänä, mutta nykyään niitä käytetään yhä useammin kaikenlaisiin nettiostoksiin.
Tässä kirjoituksessa tarkastelemme eri maksuvaihtoehtoja, joita voit tarjota verkkokaupassasi. Tutkimme myös eri maksuvaihtoehtojen hyviä ja huonoja puolia, jotta voit tehdä yrityksesi kannalta parhaan päätöksen.
Useiden maksuvaihtoehtojen tarjoamisen edut
Useimmat verkkokaupan omistajat pyrkivät aina löytämään keinoja lisätä myyntiä ja kasvattaa tulosta. Yksi tehokkaimpia keinoja tähän on tarjota asiakkaille miellyttäviä maksuvaihtoehtoja. Verkkokaupan pyörittäjänä haluat tehdä ostosten maksamisesta asiakkaillesi mahdollisimman helppoa. Tarjoamalla useita maksuvaihtoehtoja voit vastata kaikkien tarpeisiin ja tehdä ostokokemuksesta miellyttävämmän jokaiselle asiakkaalle. Useiden maksuvaihtoehtojen tarjoamisella on siis monia etuja.
Ostopäätöksen tekeminen hätiköidysti voi olla stressaavaa ja johtaa siihen, että tuotteet jätetään ostoskoriin suorittamatta maksua. Useimmat potentiaaliset asiakkaat haluavat käyttää aikaa ja punnita eri vaihtoehtoja ennen sitoutumista. Tarjoamalla eri maksuvaihtoehtoja voit antaa asiakkaille vapauden tehdä itselleen mieluisimman päätöksen. Lisäksi se voi auttaa lisäämään myyntiä, koska tuotteesi tai palvelusi tavoittaa helpommin useampia asiakkaita.
Suosituimmat maksutavat verkko-ostoksille
On monia asioita, jotka on otettava huomioon, kun valitset maksumenetelmiä verkkokauppaasi. Suomalaiset asiakkaat maksavat ostoksensa yleensä pankkisiirrolla tai luottokortilla, ja viime vuosina MobilePaysta on tullut hyvin yleinen maksutapa. Jos sen sijaan myyt tuotteita ulkomaille, sinun on myös harkittava, mitkä maksutavat ovat käteviä muualla maailmassa asuville asiakkaille. Luottokortit ovat suosituin maksutapa maailmanlaajuisesti, mutta kaikilla ei ole luottokorttia. Asiakkaat haluavat valinnanvaraa, joten tarjoamalla heille useita eri maksuvaihtoehtoja, on menestymisen todennäköisyys suurempi.
Pankkisiirto
Suomessa pankkisiirto on yksi suosituimmista maksutavoista, ja sitä voidaan tarjota joko suoraan tai jonkun välikäden avulla. Esimerkiksi Klarna on laajalti käytetty maksupalvelu, joka voi tehdä ostoksista turvallisempia sekä asiakkaalle että myyjälle, sillä se tarkistaa asiakkaan maksukyvyn ja auttaa myös ostosten takaisinperinnässä, jos verkkokauppa ei täytä lupauksiaan. Pankkisiirtoon ei yleensä liity mitään maksuja. Sen haittapuolena on kuitenkin se, että maksun saapuminen voi kestää muutaman päivän. Tämä voi olla hankalaa asiakkaille, jotka haluavat saada tilauksensa heti. Asiakkaat, joilla on maksumerkintä, eivät myöskään välttämättä pysty suorittamaan ostoksiaan tilisiirrolla, jos verkkokaupalla on käytössä kolmannen osapuolen maksupalvelu. Tällaisissa tapauksissa on hyvä pystyä tarjoamaan vaihtoehtoisia maksumenetelmiä, jotta ostos ei tyssää siihen.
Luottokortti
Toinen erittäin suosittu maksutapa on luottokorttimaksu. Tämä johtuu siitä, että se on asiakkaille nopea ja helppo tapa maksaa ostoksensa. Luottokortin käytössä voi kuitenkin olla joitakin miinuspuolia. Esimerkiksi luottokorttiyhtiöt saattavat periä kuluja maksujen käsittelystä. Suomalaiset suhtautuvat myös edelleen joskus epäluuloisesti luottokorttitietojensa antamiseen verkossa, vaikka useimmissa tapauksissa se on erittäin turvallinen maksutapa. Luottokorttiostot vaativat joskus myös vahvistuksen verkkopankkitunnuksilla, mikä voi hidastaa maksuprosessia tai jopa johtaa ostoksen epäonnistumiseen, jos asiakkaalla ei ole sillä hetkellä käytettävissään pankkitunnuksia. Tämä on johtanut siihen, että muista menetelmistä, kuten MobilePaysta ja sähköisistä lompakoista, on tullut todella suosittuja, koska ne ovat erittäin nopeita ja helppokäyttöisiä erityisesti mobiilimaksuissa.
E-lompakot
Sähköiset lompakot ovat maksutapa, joka yleistyy jatkuvasti, sillä ne tarjoavat kätevän tavan tehdä ostoksia verkossa. Niiden avulla asiakkaat voivat tehdä verkko-ostoksia ilman, että heidän tarvitsee joka kerta syöttää luottokorttitietonsa. On olemassa monia erilaisia e-lompakon tarjoajia, kuten PayPal, Google Wallet ja Apple Pay. Kun valitset verkkokauppaasi palveluntarjoajaa, on tärkeää ottaa huomioon kustakin maksutapahtumasta perittävät maksut sekä alustan turvallisuus.
Yleisin e-lompakko Suomessa lienee PayPal. PayPal on turvallinen ja helppokäyttöinen maksujärjestelmä, jota käytetään laajalti nettiostosten yhteydessä. Se on asiakkaille kätevä maksutapa, koska he voivat käyttää ostosten tekemiseen olemassa olevaa PayPal-tiliään. PayPal tarjoaa myös ostajansuojan, josta voi olla hyötyä, jos tilauksen kanssa ilmenee ongelmia. Luottokorttien tapaan myös PayPal veloittaa kuitenkin maksujen käsittelystä kuluja. Jos käytät verkkokauppasi luomiseen alustaa, kuten Shopify tai Woocommerce, voit helposti lisätä PayPalin maksuvaihtoehdoksi.
MobilePay
MobilePay on menestynyt suuresti Suomessa viime vuosina. Se on sovellus, jonka avulla voit suorittaa maksuja paikan päällä kaupan kassalla tai tehdä erittäin nopeita rahansiirtoja älypuhelimellasi.
Lasku
Laskulla tai osamaksulla maksamista tarjoavat lähinnä suuremmat verkkokaupat. Pienyrittäjänä tämä ei välttämättä ole kovin kannattavaa, ellet käytä luotettavaa välittäjää, kuten Klarnaa. Monet asiakkaat kuitenkin arvostavat tätä vaihtoehtoa, koska he voivat maksaa ostoksensa jälkikäteen ja tuntea olonsa varmemmaksi, kun saavat nähdä tuotteet ennen niiden maksamista.
Yhteenveto
Mitä maksutapoja sinun pitäisi tarjota verkkokaupassasi? Paras tapa päättää on miettiä, mitä asiakkaasi haluavat ja mikä on sinulle kätevintä. Asiakkaat ostavat todennäköisemmin verkkokaupasta, jos he tietävät, että heillä on useita maksuvaihtoehtoja. Tämä auttaa sinua myös välttämään epäonnistuneita tilauksia ja muita ongelmia, joita verkkomaksuissa voi esiintyä. Jos käytät Shopifyn, Etsyn tai Woocommercen kaltaista alustaa, ne tarjoavat maksuvaihtoehtoja puolestasi ja voit helposti lisätä useita maksuvaihtoehtoja, jotta asiakkaasi voivat valita heille parhaiten sopivan. Jos sen sijaan luot oman verkkokauppasi, sinun on valittava maksumenetelmät ja määritettävä maksuprosessi itse. Tarjolla on monia vaihtoehtoja, joten sinun on tutkittava, mikä niistä olisi paras juuri sinun verkkokaupallesi.